Златното сечение или още познато като божествентата пропорция (1:1,61), е странна математическа пропорция, която човешкият мозък харесва. Психолозите са установили, че хората са привлечени от предмети, създадени при спазването на тази пропорция.
Но какво всъщност е Златното сечение?
Вече стана ясно, че това е число, за да сме по-конкретни – то е 1.618. Проста справка в Гугъл ще ви извади купища примери с математическото му изчисляване и начини за неговото геометрично построение. Но въпреки че това е неговата основа, принципът се отнася главно до това какво вижда окото. Познато още и като “Божественото сечение”, “Фи”, то е средство, а не строго правило за композиция (би било абсурдно да се говори за твърди правила в това отношение). Може би звучи сложно, но ще видите, че не необходимо да си матемачтиески гений, за да се прилага в изкуството и дизайна.
Как да достигнем до него?
Никак не е трудно Фи да бъде изведено чрез редицата от числа, наречена Спирала на Фибоначи, по името на италианския математик Леонардо Фибоначи, който научава за нея по време на свои пътешествия на Изток и я популяризира в Европа. В редицата всяко число е сбор от предходните две, започвайки с 0 и 1:0, 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, 34 и така нататък. Или приблизително, както вече споменахме – 1.618.
Много дизайнери и художници я използвайки, надявайки се хората да харесат работата им. Смята се, че перфектното лого е това, което е направено по златното сечение. Точно както Златното правило може да се използва за създаване на квадрати и правоъгълници, които се конструират в една хармонична цялост. така то се прилага и върху фигурата на кръга. Приложена в графичния дизайн, чрез нея се създава не само симетрия, но и синтезирани, последователни във вътрешната си логика форми. Колко подходящо за дизайн на минималистични, изчистени лога на бранд идентичности като тези на „Епъл“ , “Пепси” и “Туитър”.
Логото на „Епъл“ е изградено от застъпващи се кръгове, базирани на геометрията на Златното сечение. Този дизайн е доказателство, че дори да желаеш определен резултат (отхапан ябълка), не е невъзможно да бъде постигнат използвайки един определен модел.
Логото на „Пепси“ е изградено от два застъпващи се кръга. По-малкият от тях не се забелязва в крайния резултат на логото, но той е използван за основа на бялата част от него, която минава през центъра на фигурата.
Логото на „Туитър“ се базира изцяло на геометрията – Златните кръгове са използвани за баланс, ред и хармония.
Хармоничното разделяне може да се използва не само при създаването на лога, ами и и при изготвянето на визитки, плакати, банери и дори сайтове. Използва се при избора на размер на елементите, размери на шрифта и дори съотношението на основните и вторичните цветове. Така че, ако основния текст бъде шрифт от 11 пункта, тогава за подзаглавията по правилото трябва да вземете шрифта от 18 пункта. Също така при National Geographic се използва златен правоъгълник за разделяне на сайта в главната и страничната колона.
Златното сечение може да се приложи и при избора на цветове. Идеалната пропорция, която се спазва при голяма част от дизайн проектите :
- Основен цвят – 62% (от дизайна)
- Вторичен цвят – 24% (от дизайна)
- Тонове на основния/вторичния цвят – 9% (от дизайна)
- Акцент – 5% (от дизайна)
Изборът на три цвята за дизайн на рекламен материал или уебсайт е най-предпочитан. Основата може да се използва за фон, допълващият цвят за контейнери/кутии, а останалите 5% от дизайна се използват за подчертаване на акцентите.
Когато златното сечение се използва за дизайна на уеб страници, те правят по-силно впечатление на потребители и стават по-лесни за запомняне. Елементите на уебстраницата са като органи. Те са жизненоважни за правилно функционираща и естетически приятна уебстраница.
Не трябва да забравяме, че Златното сечение е преди всичко средство, а не строго правило. Изграждайки своите идеи, в никакъв случай не бива да ограничавате въображението с условни рамки. Те могат да се прекрачват всеки път от вашата креативност. И все пак Красотата на образуваща се буря, намерената ръковина, тичинките на слънчогледа могат да послужат като вдъхновение за симетрия.